اصول چاپ چهار رنگ

برای مدیریت رنگ‌ها و بهبود کیفیت آن‌ها از اصول چاپ چهار رنگ استفاده می‌شود. در چاپ رنگی از چهار رنگ اصلی استفاده می‌شود. چاپ رنگی در چاپ افست استفاده می‌شود و کاربرد آن برای چاپ بروشور رنگی، چاپ کاتالوگ تخصصی، چاپ انواع کارت ویزیت، ست اداری و انواع دیگر فرم‌ها و کاغذها است. اگر قصد چاپ هر یک از این موراد را دارید باید بدانید که طراحی , رنگ و چاپ در فرایند ایجاد این ابزارها بسیار مهم است.در اینجا با اصول چاپ چهار رنگ بیشتر و بهتر آشنا می‌شویم.

تفکیک رنگ

اولین اصل از اصول چاپ چهار رنگ در هر سیستم چاپ رنگی تفکیک رنگ است.
تفکیک رنگ (Color Separation) را می‌توان با روش‎های زیر انجام داد:
• اسکنر یا پیمایش الکترونیکی
• عکاسی
• نرم‌‎افزارهای رایانه‌ای
برای این کار رنگ‌های مختلف طرح را از هم جدا کرده رنگ‌‎های قابل‎ قبولی برای چاپ ایجاد می‌کنیم به‌این‌ترتیب، چهار فیلم تک‌رنگ به دست می‎آید.

اصول چاپ چهار رنگ

در اصول چاپ چهار رنگ باید به طیف رنگی توجه کنیم.
طیف رنگ عبارت است از محدوده کامل طول موج‎های مرئی، که از طول‌موج بلند (قرمز) تا طول‌موج‌های کوتاه (بنفش) را شامل می‌شود. به‌طورکلی رنگ‌هایی که در طبیعت وجود دارند و دارای طیف رنگی می‎باشند، با طیف رنگی موجود در صفحه‌نمایش و آنچه محصول چاپ است متفاوت‌اند و هریک دارای محدوده رنگی یا گاموت مخصوص به خود است.

رنگ‌های افزایشی

در اصول چاپ چهار رنگ ، رنگ‌های قرمز، سبز و آبی چون به یکدیگر افزوده شوند رنگ سفید به وجود می‎آید.
ازاین‌جهت به این رنگ‎ها، رنگ‎های افزایشی یا رنگ‎های اولیه می‎گویند.

اصول چاپ چهار رنگ

رنگ‌های مکمل

رنگ‎های مخالف هریک از این سه رنگ را رنگ‎های ثانویه می‌نامند
هریک از رنگ‎های ثانویه به ترتیب از دو رنگ اولیه تشکیل می‌شود.
در اصول چاپ چهار رنگ ، رنگ‎های ثانویه عبارت‌اند از:

  • سبز
  • آبی (سایان)
  • سرخ آبی (مژنتا)
  • زرد

معمولاً رنگ‌های نیم‌سایه‌ای ترام (Halftone Color) در چاپ، از شبکه‌ای از نقاط رنگی (سایان، مژنتا، زرد و مشکی) با اندازه‌های مختلف تشکیل‌شده‌اند. هر شبکه از نقاط، دارای زاویه‌ای خاص می‎باشد که به آن زاویه ترام می‎گویند.

اصول چاپ چهار رنگ

رنگ‌های کاهشی

طبق اصول چاپ چهار رنگ ، در این سیستم از ترکیب رنگ‎های سایان، مژنتا، و زرد که رنگ‌های اصلی محسوب می‎شوند
رنگ‌های دیگر (رنگ‌های فرعی) بر روی کاغذ ساخته می‎شوند.

رنگ‌های فرآیندی

در اصول چاپ چهار رنگ برخلاف چاپ افست دو رنگ ، رنگ‎های فرآیندی رنگ‎های تولیدشده از ۴ رنگ اصلی می‎باشند (۴ مرکب رنگ‌های اصلی) که با درصدهای مختلف از صفر تا ۱۰۰ درصد چاپ می‎شوند. از ترکیب و در کنار هم قرار گرفتن درصدهای مختلف چهار رنگ اصلی، درصدهای مختلفی از رنگ‌های جدید به دست می‎آید.

مدل ۳ بعدی یا مدل علمی رنگ

اولین تلاش‌ها برای تهیه نقشه و یا مدلی ریاضی و علمی برای رنگ به اواسط قرن نوزدهم برمی‎گردد.

در طول چندین دهه مدل‎های مختلفی برای فضای رنگ (آن‌طور که چشم انسان می‎بیند) معرفی شد. بیشتر این مدل‎ها رنگ را به‌صورت یک پدیده فیزیکی و ریاضی سه‌بعدی در نظر می‎گیرند و آن‌ها در یک دستگاه مختصات با سه مؤلفه رنگ یا فام (Hue)، شدت رنگ یا درجه اشباع (Saturation) و درجه روشنایی (Lightness) نمایش می‎دهند.

ته رنگ یا فام

کیفیت متمایزکننده رنگ‎ها از یکدیگر را فام می‎گویند.

وقتی از یک رنگ نام برده می‎شود منظور رنگ خاصی مثل آبی، قرمز، نارنجی و… است. درجه اشباع که به آن شدت رنگ (Color Intensity) نیز گفته می‎شود درواقع وضوح یا روشنی رنگ است و مشخص‌کننده میزان چرکی و تمیزی رنگ می‎باشد. درجه روشنایی به میزان روشنی یا تاریکی رنگ مربوط می‎شود و مشخص می‎کند که به چه میزان به سفیدی یا سیاهی نزدیک است.

در بخش چاپ با رنگ‌های مزبور و استفاده از مشکی طبق اصول چاپ چهار رنگ ، تقریباً تمام رنگ‏‎ها به دست می‎آید. درواقع نور سفید تابیده‌شده به کاغذ که شامل سه رنگ اساسی و فیزیکی (RGB) است در برخورد با رنگ‎های کاهشی و انعکاس از آن‌ها، بخشی از محتوای قرمز، سبز و آبی خود را از دست می‎دهند و در نور بازتابیده بخشی از هریک از نورهای قرمز، سبز و آبی کاهش‌یافته و نتیجتاً رنگ دیگری در چشم ایجاد می‎شود.

مدل علمی یا سه‌بعدی رنگ، مدلی است که برای نمایش همه رنگ‎های قابل‌رؤیت تهیه‌شده است. بقیه مدل‎ها همچون رنگ‎های افزایشی (RGB) یا رنگ‎های کاهشی (CMYK) توانایی بازسازی همه رنگ‎های قابل‌رؤیت را ندارند. به‌عبارت‌دیگر محدوده یا گاموت رنگی مدل CMYK از محدوده رنگی مدل RGB کوچک‌تر بوده و محدوده رنگی مدل RGB از محدوده رنگی تمام رنگ‎های قابل‌رؤیت کوچک‌تر است.

کاغذ تحریر چیست؟

وقتی که تصمیم می‌ گیرید محتوایی را چاپ کنید، یکی از سوالاتی که چاپگر از شما می ‌پرسد این است که روی کاغذ تحریر باشد یا کاغذ گلاسه؟ شاید به نظر ساده بیاید، اما این انتخاب می ‌تواند تأثیر زیادی روی نتیجه نهایی داشته باشد. در این مقاله می ‌خواهیم...

فونت کارت ویزیت چیست و چرا اهمیت دارد؟

وقتی به کارت ویزیت فکر می ‌کنیم، معمولاً تصویر یک کاغذ مستطیلی شکل محکم به ذهن مان می آید که اطلاعات تماس و نام شرکت روی آن نوشته شده. اما آیا تا به حال به این فکر کردید که فونت انتخابی شما چقدر میتواند در شناخت برند تأثیرگذار باشد؟ با...

ترام چیست؟

در حوزه چاپ و طراحی، یکی از مفاهیم مهمی که باید با آن آشنا شویم، ترام است. همان جزئیات ریز و درشتی که باعث می‌ شود تصاویر زیباتر و زنده ‌تر به نظر برسند. دقیقاً ترام چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله، به بررسی مفهوم ترام و اهمیت...

فهرست عنوان ها